Úterý, 28 března, 2023
DomůAktuálněPorsche chce zachránit spalovací motory. Otevírá první továrnu na syntetická paliva

Porsche chce zachránit spalovací motory. Otevírá první továrnu na syntetická paliva

Date:

Nenechte si ujít

Školka v mobilu online aneb jak za službu platit?

O specializovaném softwaru na míru vytvořeném pro dětské skupiny...

Nová evropská raketa nezvládla první ostrý let na orbitu. Přišla o družice za stovky milionů

Stroji selhal druhý stupeň, raketu nedokázal udržet na požadované...

Pozor na poplatky za opětovné doručení balíků z pošty. Jedná se o podvod

Šíří se další e-mailová kampaň kradoucí údaje o platebních...

NDS začne od zítra prodávat dálniční známky pro rok 2023. Ceny se zvýšily

Výši poplatků mění zatím nezveřejněné nařízení vlády. Dálnice budou dražší,...

Vyhlásili dotační výzvu k instalaci fotovoltaických systémů pro podniky

Výzva bude otevřena do vyčerpání alokace, žádosti lze podávat...
- Komerční sdělení -časopis

Provoz vyrábějící takzvaná e-paliva postavila německá automobilka na větrných pláních nedaleko města Punta Arenas.

Uměle vyrobené pohonné hmoty jsou téměř klimaticky neutrální.
Do komerční sféry zatím alternativy k benzínu či naftě nepůjdou.
Ročně má zařízení Haru Oni vyrobit 130 tisíc litrů paliv, provoz se má postupně rozrůstat a produkce vzrůst až na 550 milionů litrů.
Obdobné závody chce Porsche provozovat v Austrálii a Spojených státech.
Budoucnost osobních automobilů aktuálně směřuje k pohonu bateriemi, ve hře však stále zůstávají některé alternativy. Jedná se zejména o vodík a syntetická paliva. Uměle vyrobený pohonným hmotám pro spalovací motory věří například Porsche, které v těchto dnech otevřelo první továrnu na jejich produkci.

Uhlovodíky díky energii větru
Německá automobilka postavila svůj pilotní provoz vyrábějící takzvaná e-paliva v jižní části Chile, konkrétně nedaleko města Punta Arenas. Na tamních pláních fouká vítr přibližně 270 dní z roku. Větrná elektrárna z něj získává energii k tomu, aby z vodíku a atmosférického oxidu uhličitého vznikly uhlovodíky.

U syntetických paliv se dosud mluvilo o klimatické neutralitě. Porsche ji evidentně alespoň zatím nedosáhlo, aktuálně používá slovíčko „téměř“. Objem emisí vytvořený při produkci tohoto druhu energetického nosiče však neupřesnilo. Konkrétní číslo však bude důležité, nakolik rozhodne o smysluplnosti celého řešení.

V úvodní fázi má zařízení Haru Oni vyrobit 130 tisíc litrů ročně. Do komerční sféry zatím tyto alternativy k benzínu či naftě nepůjdou, ze začátku budou využívány například v rámci závodního šampionátu Porsche Mobil 1 Supercup.

Výroba se má časem zvyšovat
Nízkému úvodnímu objemu produkce odpovídá i malý rozsah provozu spoléhající se na jednu větrnou elektrárnu. Postupně se ale má závod rozrůstat, zhruba v polovině této dekády je v plánu roční objem 55 milionů litrů paliv. O dva roky později chce Porsche vyrábět desetinásobek, tedy 550 milionů litrů za jeden rok.

V oblasti e-paliv je zařízení v Chile pro německou společnost vlajkovou lodí, v jiných částech světa chystá i další továrny na syntetická paliva. Obdobné závody bude Porsche provozovat i na půdě Austrálie a Spojených států amerických. Chce přispět k rozjetí průmyslu a nepřímo tak zachránit spalovací motory.

Syntetickým pohonným hmotám se věnuje řada dalších firem či vědeckých institucí, přičemž v jejich budoucnost věří i Evropská unie. Během léta zakomponovala e-paliva do legislativy týkající se úplného zákazu prodeje aut se spalovacím motorem plánovaného na rok 2035.

Nejnovější příběhy

- Komerční sdělení -pr článek