Úterý, 28 března, 2023
DomůFinanceJak se změní registrační poplatky za auta? Víme, kdo nejvíce ušetří a...

Jak se změní registrační poplatky za auta? Víme, kdo nejvíce ušetří a jak to bude u starších aut s vysokými emisemi

Date:

Nenechte si ujít

Školka v mobilu online aneb jak za službu platit?

O specializovaném softwaru na míru vytvořeném pro dětské skupiny...

Nová evropská raketa nezvládla první ostrý let na orbitu. Přišla o družice za stovky milionů

Stroji selhal druhý stupeň, raketu nedokázal udržet na požadované...

Pozor na poplatky za opětovné doručení balíků z pošty. Jedná se o podvod

Šíří se další e-mailová kampaň kradoucí údaje o platebních...

NDS začne od zítra prodávat dálniční známky pro rok 2023. Ceny se zvýšily

Výši poplatků mění zatím nezveřejněné nařízení vlády. Dálnice budou dražší,...

Porsche chce zachránit spalovací motory. Otevírá první továrnu na syntetická paliva

Provoz vyrábějící takzvaná e-paliva postavila německá automobilka na větrných...
- Komerční sdělení -časopis

Namísto zbytkové hodnoty vozidla vycházející z jeho roku výroby bude vzorec brát v úvahu ekologický koeficient vozidla.

EKV má hodnotu 1,00 až 0,10 a klíčovou roli při něm hraje emisní norma.
Minimální výše poplatku je stanovena na 33 eur.
Článek zavádějící změny nabývá účinnosti dnem 1. dubna 2023.
V rámci včerejšího schvalování státního rozpočtu prošla parlamentem mimo jiné i úprava registračních poplatků za osobní auta, která má odrážet ekologické hledisko. Do pléna je předložil prostřednictvím pozměňovacího návrhu Marián Viskupič (SaS).

Národní rada Slovenské republiky příslušný dokument zveřejnila na své stránce. Díky tomu už víme, kdo díky legislativní změně nejvíce ušetří a jak to bude vypadat u starších aut s vysokými emisemi či nových výkonných elektromobilech.

Ekologický koeficient vozidla
Jak se registrační poplatky za auta změní? Legislativa upravuje vzorec, kterým se počítá konkrétní výše částky. Namísto zbytkové hodnoty vozidla vycházející z jeho roku výroby bude brát v úvahu ekologický koeficient vozidla (EKV). Ten zohledňuje druh pohonu, plnění emisní normy i věk, přičemž násobit se bude nadále číslem odrážejícím výkon motoru. Základní částky zůstaly v rozmezí 33 až 3 900 eur.

Emisní kategorie hraje při výšce EKV klíčovou roli. U spalovacích aut spadajících pod Euro 1 má EKV hodnotu 1,00 au modernějších norem se snižuje o jednu desetinu až po Euro 5. V případě šesté generace emisní legislativy dosahuje EKV výše 0,40 u verzí 6b a 6c nebo 0,30 u modernějších vydáních 6d-Temp a 6d.

Do tohoto koše spadají modely jezdící na benzin, naftu, plyn i různé kombinace včetně hybridních variant. Výjimku mají vozidla starší 40 let. Ty spadají do kategorie veteránů, pro které platí bez ohledu na konkrétní techniku koeficient pouze 0,10. O něco vyšší číslo EKV 0,20 se vztahuje na plug-in hybridy, elektromobily a vodíková auta.

Nejméně tedy zaplatí majitelé e-aut a veteránů, přičemž minimální výše poplatku je nadále stanovena na 33 eur. Podle pozměňujícího návrhu legislativní úprava ušetří slovenským řidičům 32 milionů eur ročně. Článek zavádějící tyto změny nabývá účinnosti dnem 1. dubna 2023, kdy by měly registrační poplatky začít fungovat podle nového vzorce.

Několik příkladů z praxe
BMW i7, 2022, baterie, Euro 6d, 400 kW: 3900 x 0,2 = 780 eur

Dacia Duster 1.6 16V, 2011, benzin, Euro 4, 77 kW: 33 x 0,7 = 33 eur (minimum)

Hyundai Tucson Hybrid, 2022, benzin + baterie, Euro 6d, 169 kW 1250 x 0,3 = 375 eur

Mercedes-Benz ML 400 CDI, 2002, diesel, Euro 3, 184 kW: 1 900 x 0,8 = 1 520 eur

Opel Corsa-e, 2021, baterie, Euro 6d, 100 kW: 210 x 0,2 = 42 eur

Škoda Octavia 2.0 TDI, 2009, diesel, Euro 4, 103 kW: 210 x 0,7 = 147 eur

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid, 2022, benzin + baterie, Euro 6d, 225 kW: 2300 x 0,2 = 460 eur

Nejnovější příběhy

- Komerční sdělení -pr článek